۱۰:۱۸ ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامه‌ها (۱۶ مهر ۱۴۰۳)؛

از دستور پزشکیان در FATF تا ناکامی کریدور IMEC

دکه اقتصاد همچون روز‌های گذشته به بررسی گزارش‌های اقتصادی روز رسانه‌های مکتوب پرداخته است.
از دستور پزشکیان در FATF تا ناکامی کریدور IMEC
کد خبر:۴۴۹۳

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش‌های اقتصادی امروز خود به موضوعات مختلفی اعم از دولت چهاردهم برای خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی، راهکار‌های غیرقیمتی دولت پزشکیان برای کنترل مصرف سوخت، وضعیت کیفی خودرو‌های داخلی، وضعیت بازار سرمایه و واکنش‌های آن به تنش‌های منطقه، شکست طرح صهیونیستی کریدور هند-خاورمیانه-اروپا و پلتفرم‌های ایرانی پرداخته‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «سکانس جدید از FATF» به تلاش دولت چهاردهم برای خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی اشاره کرده و نوشته است: «موضوع FATF در روز‌های اخیر دوباره به مهم‌ترین اخبار تبدیل شده است. عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد از عزم دولت برای حل این موضوع خبر داد و اعلام کرد که رئیس جمهور دستور داده تا اقدامات لازم برای رفع محدودیت‌ها در چارچوب منافع ملی انجام شود. نمایندگان مجلس نیز بر لزوم ارسال لوایح مربوطه به مجلس تاکید کردند تا بررسی شوند. ایران از سال ۲۰۰۷ به دلیل مشکلاتی در شفافیت مالی، به لیست سیاه FATF وارد شد. این موضوع سبب محدودیت شدید دسترسی ایران به بازار‌های مالی جهانی و اجتناب بانک‌ها از همکاری با ایران شده است. در سال ۲۰۱۶، ایران با انجام تعدادی از اصلاحات، از لیست سیاه به لیست خاکستری FATF منتقل شد اما به دلیل تعلل در تصویب لوایح مرتبط، دوباره به لیست سیاه بازگشت. با روی کار آمدن دولت چهاردهم، بار دیگر بحث پیوستن ایران به FATF مطرح شده است. همتی و دیگر مقامات دولت تلاش دارند تا مذاکرات و اقدامات لازم برای خروج ایران از لیست سیاه FATF را پیگیری کنند اما این تصمیم نیازمند همکاری نهاد‌های مختلف قانون‌گذاری و اجرایی است.»

روزنامه اعتماد در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «محدودیت دوباره سوخت‌گیری به جای شوک قیمت بنزین» مدعی شده است که دولت چهاردهم به دنبال راهکار‌های غیرقیمتی کنترل مصرف سوخت رفته و بیان می‌کند: «پس از ۱۴ ماه محدودیت در نرخ سوخت‌گیری خودروها، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی را از ۶۰ لیتر به ۵۰ لیتر در هر نوبت کاهش داده است. این تغییر در تمام کشور به جز استان‌های مرزی اعمال شده و مصرف‌کنندگان فقط می‌توانند دو بار در روز از کارت سوخت خود استفاده کنند. در حالی که دولت به دنبال مدیریت مصرف بنزین به روش‌های غیرقیمتی است، مصرف بنزین همچنان در حال افزایش بوده و میزان استفاده از بنزین با نرخ آزاد افزایش چشمگیری داشته است. کارشناسان بر این باورند که دلایل متعددی مانند کاهش ارزش پول، تمایل به سفر و استفاده از خودرو‌های شخصی عامل افزایش مصرف بنزین بوده‌اند.»

«کاهش سقف سوخت‌گیری برای مدیریت مصرف» نیز عنوان گزارش روزنامه جام‌جم بود. این گزارش نیز به تغییر سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی اشاره کرده و نوشته است: «سقف سوخت‌گیری با کارت آزاد جایگاه‌ها اخیرا به ۷۰۰۰ لیتر در روز کاهش یافته، در حالی که قبلا این سقف ۸۰۰۰ لیتر بود. هر کارت جایگاه می‌تواند ۲۵۵ بار در روز استفاده شود. سهمیه بنزین خودرو‌ها تغییر نکرده و فقط سقف برداشت کاهش یافته است. کاربران می‌توانند با کارت شخصی خود در هر بار ۵۰ لیتر سوخت‌گیری کنند و در مجموع ۱۰۰ لیتر در روز دریافت کنند. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرده که مشکل خاصی در جایگاه‌ها وجود ندارد و در صورت نیاز، کارت اضطراری سوخت به مردم تحویل داده خواهد شد. نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز اعلام کرده که این تغییرات تاثیری بر زندگی روزمره مردم نخواهد داشت و مردم می‌توانند نیاز خود را تامین کنند.»

روزنامه جوان در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «پیشنهاد عادلانه به مسؤولان خودرویی!» نوشت: «رئیس پلیس کشور بار دیگر به انتقاد از کیفیت خودرو‌های داخلی پرداخته و آنها را «ارابه‌های مرگ» توصیف کرد. وی تاکید کرده است که ۵۰ تا ۶۰ درصد تصادفات فوتی ناشی از خودرو‌های ناایمن است و پیشنهاد داده که خودروسازان از خودرو‌های تولیدی خود استفاده کنند تا اعتماد به این خودرو‌ها سنجیده شود. در تعطیلات نوروز امسال، حدود ۱۰۰ هزار تصادف رانندگی در کشور ثبت شد که ۶۶۷ مورد آن منجر به فوت شده است. آمار بالای مرگ و میر در تصادفات به کیفیت پایین خودرو‌ها نسبت داده شده که نمی‌تواند جان سرنشینان را در تصادف محافظت کند پس از انتقادات، خودروسازان بر این باورند که کیفیت محصولات آنها پایین نیامده و این انتقادات به قطعات تولیدی شرکت‌های قطعه‌ساز برمی‌گردد، اما نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو معتقد است که مشکل اصلی در خطوط تولید خودروسازان است.»

«آقای رئیس جمهور حال اینترنت کشور خوب نیست» عنوان گزارش روزنامه مشرق بود. این گزارش، وضعیت ناامیدکننده اینترنت را بررسی کرده و نوشته است: «مسعود پزشکیان، در زمان کاندیداتوری ریاست جمهوری، در انتقادات خود به فضای مجازی تاکید کرده بود که در صورت رسیدن به مقام ریاست، با ممنوعیت‌ها و فیلترینگ‌های موجود برخورد خواهد کرد اما پس از گذشت سه ماه از ریاست‌جمهوری‌اش، در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی، تنها دستور به بررسی وضعیت اینترنت و فیلترینگ را صادر کرده است. این عدم اقدام عملی به انتقادات و سوالات زیادی از جمله بی‌توجهی به گزارش‌های انجمن تجارت الکترونیک درباره کیفیت نامطلوب اینترنت و ادامه وضعیت بحرانی فیلترینگ منجر شده است. در حال حاضر، وضعیت کیفیت اینترنت در ایران به شدت نگران‌کننده گزارش شده و کارشناسان و مدیران این حوزه بر عدم وجود گوش شنوایی در دولت برای حل مشکلات موجود تاکید دارند.»

روزنامه سازندگی در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «آهوی ترسو» به وضعیت بازار سرمایه اشاره کرده و نوشته است: «در روز‌های اخیر، بازار سهام تهران با خروج سهامداران خرد و کاهش شدید ارزش معاملات مواجه شده است. هفته گذشته، ارزش معاملات خرد به ۶۴۸ میلیارد تومان رسید که کمترین میزان از فروردین ۹۹ بود و این نشان‌دهنده رکود در بازار سرمایه است. همچنین، سهامداران خرد با خروج سرمایه‌ای به مبلغ ۳۶۵۶ میلیارد تومان، سعی در دوری از ریسک و عدم اطمینان موجود در بازار دارند. دلایل این وضعیت به تنش‌های اخیر در خاورمیانه، به‌ ویژه در لبنان و افزایش ابهام در بازار، مربوط می‌شود. در نتیجه، شاخص کل بورس با ۵۰۵۵ واحد کاهش به سطح ۲ میلیون و ۱۰۱ هزار واحد رسید و این هفتمین روز متوالی قرمزپوشی بازار را رقم زد.»

«بازار شکننده» هم عنوان گزارش روزنامه هم‌میهن بود که به بررسی واکنش‌های بورس به اتفاقات اخیر در منطقه اشاره کرده و نوشته است: «بازار سهام اسرائیل پس از چند روز ناآرامی و ترور شهید هنیه، به سطوح قبلی خود بازگشت، در حالی که بازار سرمایه ایران با مشکلات جدی مواجه است. تحلیلگران به بررسی تاثیر ریسک‌های ژئوپلیتیک بر بازار‌های مالی پرداخته و تاکید دارند که تغییرات مصنوعی در بازار باعث واکنش‌های منفی خواهد شد. به‌عبارتی، بازار سهام به مانند یک فنر است که در مواجهه با فشار‌های غیرطبیعی به حالت عادی خود بازمی‌گردد. حجت‌الله صیدی، در همایش بزرگداشت روز کارگزار، به اهمیت صیانت از حقوق سهامداران و افزایش کارایی و شفافیت در بازار اشاره کرد و تاکید نمود که این امر برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ضروری است. ریسک‌های ژئوپلیتیک، به‌ ویژه در زمان جنگ، می‌تواند اثرات قوی و کوتاه‌مدتی بر بازار‌ها داشته باشد.»

روزنامه فرهیختگان نیز در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «اقتصاد پلتفرم‌های ایرانی زیر ذره‌بین» نوشت: «داستان دیجیتال مارکتینگ در ایران با شیوع پاندمی COVID-۱۹ در سال ۱۳۹۸ به تحول عمده‌ای دست یافت و بسیاری از کسب‌وکار‌ها بودجه‌های خود را برای تبلیغات دیجیتال به طور قابل توجهی افزایش دادند. این روند در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ ادامه یافت و تبلیغات دیجیتال به یک ضرورت غیرقابل انکار برای برند‌ها تبدیل شد. اکنون اندازه بازار تبلیغات دیجیتال در ایران به حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده و این میزان بیش از ۲۰ درصد از کل حجم بازار تبلیغات را تشکیل می‌دهد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که پیام‌رسان‌های ایرانی با استقبال رو به رشد مواجه شده‌اند و حدود ۵۵.۶ درصد از حجم تبلیغات دیجیتال در ایران به این پلتفرم‌ها اختصاص دارد. علی‌رغم فیلترینگ، پیام‌رسان‌هایی مانند ایتا، بله و روبیکا رشد قابل توجهی در جذب کاربران داشته‌اند.»

روزنامه وطن امروز در گزارش اقتصادی امروز خود با عنوان «ناکامی با توفان‌الاقصی» از شکست طرح صهیونیستی با کریدور IMEC برای دور زدن کریدور شمال-جنوب ایران گزارش داده و بیان دارد: «کریدور هند-خاورمیانه-اروپا (IMEC) به عنوان ابزاری استراتژیک برای ایالات متحده و متحدانش، به ویژه اسرائیل، طراحی شده تا با چالش‌های چین مقابله کند و ایران را منزوی نماید. این طرح در اجلاس جی۲۰ در هند توافق شده و هدف آن اتصال هند به اروپا از طریق خلیج‌فارس است. با وجود استقبال امارات و عربستان از این پروژه، کارشناسان آن را به عنوان اسب تروایی برای اعمال نفوذ آمریکایی‌ها در خاورمیانه می‌دانند. این پروژه به دلیل تنش‌های جاری در منطقه و جنگ غزه با چالش‌هایی جدی مواجه شده و بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که IMEC از ابتدا با مشکلات اساسی روبه‌رو بود. همچنین، مسیر‌های موجود برای انتقال کالا بین هند و اروپا به مراتب آسان‌تر از مسیر پیشنهادی IMEC به نظر می‌رسد.»

ارسال نظرات